Skip to main content

Régi barátságunknak köszönhetően Jánosi ‘Cicó’ Szabolcs, a Nomad zenekar szerzője és gitárosa elhozta a banda legfrisebb lemezét, a Kilépőt, hogy a hangzásbéli utolsó simításokat együtt végezzük el.

“Maga a mastering normál esetben pár órás művelet, de ez az egyik legfontosabb munkafázis, hiszen ekkor dől el a lemez hangzása”

mondta Cicó a lemez megjelenése kapcsán márciusban a Fémforgácsnak .

A mastering (maszterelés) fontos kapocs a hangfelvétel elkészítése és felhasználása között, gyakorlatilag az utómunkálatok utolsó fázisa. A keverést követően a zenei anyag visszahallgatásra kerül, ezután lehet véglegesteni és a kész zeneművet a mester adathordózóra helyezni – innen ered az elnevezés is. 

Mivel ez az utolsó, ellenőrző fázis, ezért nagy koncentrációt és elemző hallgatást igényel, eredménye pedig nagyban függ a visszajátszó rendszer minőségétől és a pontosan kalibrált lehallgató helyiségtől.

Cicó 3 nappal a lemez megjelenése előtt érkezett a Dream Audio Components bemutatótermébe, ahol először is átjátszottuk az új album hanganyagát egy Studer A80-as magnóval szalagra. A hangfalakból érkező hangot a magnó  egy az egyben rögzíti, mindenféle digitális zaj nélkül és egyedi kompresszálással – ennek az eredménye egy tiszta analóg hangzású felvétel, ami a legkényelmesebb jelforrás az emberi fül számára. 

Az átjátszást követően szembesültünk a ténnyel, hogy összességében elég fedett a hangkép: hiába kevert ki mindent Cicó egy fél millió forintos, világszínvonalú stúdióhangfalon, a magas és mély tartományok megmunkálása során úgy érezte, hogy a sötétben tapogatózik. A szalagos felvétel a Dream Audio Components rendszerén visszajátszva  (Electrocompaniet ECI 4.8 MKII előfok, Electrocompaniet NEMO végerősítők és a Dynaudio Contour 60 hangfalak) igen részletgazdagon adta vissza a kérdéses tartományokat a zenében, így Cicó magabiztosan tudott vele dolgozni.

“Miután elsőre nem azt hallottam rajta, amit szerettem volna, muszáj volt újra nekifognom és minden dalon finomítani. Négy napig el sem mozdultam, és a debreceni koncertre is gyakorlatilag onnan szálltam be a turnébuszba. Amikor végre a szalagra kerültek a dalok, akkor már teljesen elégedett voltam a hangzással, elkészült a teljes album” 

A zenekar hálája jeléül megengedte, hogy megmutassak két felvételt a maszterelés előtti és utáni állapotában is – a különbség magáért beszél.  

 

Sajnos a koronavírus járvány következtében a márciusi lemezbemutató koncertet el kellett halasztani – ha minden jól megy, az esemény szeptember 5-én lesz bepótolva az A38 Hajón. Ott találkozunk, addig is otthoni hallgatásra ajánlom a Kilépőt!

 

Szerző: Zeke Attila